Buscema'nın 'Eskizler'i..


Bir John Buscema kitabı için bunu söyleyebileceğimi düşünmezdim ama maalesef ‘Eskizler’i beğenmedim. İçerdiği 'bana kalırsa' sınırlı sayıda çizim, doyurucu olmaktan uzak-kötü bir röportajı süslemek için kullanılmış. Sorgulayan kişi zorlamıyor bile Buscema'yı, al gülüm, ver gülüm tarzı ilerliyor muhabbet. Sayfalar ilerledikçe anlıyoruz ki üstad zaten bir miktar kasıntı, en azından röportaj özelinde çizdiği profil bu..


Misal hiçbir çinicisini beğenmiyor (hatta Stan Lee, üstadın bu konuda kulağını bile çekiyor), bir seriyi bıraktıktan sonra devamını kim hazırlamış bakmıyor adeta yok sayıyor falan. Üstad Conan'ın yedi hafta gazete bantlarını çizmiş, sonra bu boyutu beğenmediği için bırakmış. Devamını kimin çizdiğini bilmiyorum diyor. Kim çizmiş derseniz, Conan okurlarının gönlünde tıpkı John Buscema gibi ayrı bir yere sahip Ernie Chan'ın kaleminden çıkmış devamı. Bana kalırsa üstad gayet biliyor da egosu gereği o ismi telaffuz edemiyor.. Soruları soran kişi ben olsam böylesi bir tavrın, böylesi bir egonun, aksine daha da üzerine giderdim..

John Buscema, ‘Eskizler’de Stan Lee’ye bir de serzenişte bulunuyor ve..

Onyılların çok satan kitabı ‘How To Draw Comics The Marvel Way’ için tüm çalışmayı kendisinin yaptığından ancak Stan Lee’nin içine üç-beş satır karalayıp kitabı sahiplendiğinden ve parsayı topladığından bahsediyor..

İnansam mı bilemedim çünkü..

Eskizler öncesi ve Eskizler sonrası olarak farklı ‘John Buscema’lar var artık gönlümde..

Kitapla birlikte Buscema'yla ilgili değişen izlenimim üstadın (ki üstadlığı değişemez gözümde) çizgiroman işine girmesinin ve sonra yeniden dönmesinin, akabinde onyıllardır devam ettirmesinin özünde maddiyat var. Sanki gönlü başka yerlerde gibi, hasbelkader ama çok çok iyi bir şekilde bu işi sürdürmüş, parası ödendiği sürece önüne gelen işlere tamam demiş. Ve bu uzun soluklu Marvel kariyerinde, yaptığı işlerden sadece Conan ona zevk vermiş..

Ki böyle çizimler ürettiğine göre bu işi büyük aşk ve şevkle yaptığını hayal ederdim..




Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Mutantın Alpha’sı, Gamma’sı, Omega’sı...

Nils Holgersson ve Morton: Sapasağlam Bir Çocukluk Nostaljisi...

Clone...